Damseizoen gestart

Afgelopen vrijdag werd eerst de jaarvergadering gehouden.
Penningmeester Lammert Korlaar verlengde voor 2 jaar en voorzitter Wim Muijs 4 jaar.
Verder kwam nog ter sprake de simultaan tegen Harm Wiersma, die dit seizoen hopelijk kan plaatsvinden.
Verder werd nog stil gestaan bij het overlijden van oud bestuurslid Huibert Poort.

Voor de onderlinge competitie werden er een paar wedstrijden gespeeld voor de 2e ronde.

Anne Wouda liep tegen Lammert Korlaar al vrij snel in een damzet.
Hij wist weliswaar de dam weer af te pakken maar dat ging ten koste van 2 schijven achterstand. Dat was te veel gevraagd en daarom staakte hij al snel de strijd.

De broederstrijd tussen Peter en Klaas de Graaf werd dit keer in het voordeel van de jongste broer beslist. Klaas was de koning te rijk dat het dit keer wel op de club lukte. Aanvankelijk stond Peter in het middenspel beter gepositioneerd, maar ergens ging het toch fout want Klaas kreeg het centrum volledig onder controle en Peter kon zijn randschijven niet meer actief maken en moest uiteindelijk capituleren.

De ander partij tussen de nummers 1 en 2 van afgelopen seizoen; Cor de Jong en Wim Muijs was een waar spektakelstuk.
Cor kwam beter uit de opening maar  Wim kwam sterk terug in het middenspel. Toen Cor ook nog eens verkeerd ruilde wist Wim op schijf voorsprong te komen. Maar positioneel was dat nog geen voordeel voor Wim, want de schijfwinst was wankel. Ook zaten er aan beide kanten verraderlijke zetjes in, die door beiden tijdig werden herkend.

Op de 39e zet had Wim via een makkelijke hielslag kunnen afruilen 3 om 3. Met een nagenoeg gewonnen stand over… Helaas miste Wim deze nagenoeg zekere kans op de overwinning. Uiteindelijk wist Cor de schijf achterstand weer ongedaan te maken en toen de vermoeidheid bij Wim toesloeg wist hij zelfs de volle winst te pakken!