Eerste overwinning Klaas de Graaf in de onderlinge damcompetitie

Na een viertal remises in de onderlinge damcompetitie is Klaas de Graaf erin geslaagd om de eerste volle winst binnen te halen. Zijn tegenstander, de ervaren Lammert Korlaar, liet zich verrassen door een damdoorbraak van Klaas. Hij kon met materieel evenwicht weliswaar de dam opsluiten, maar werd even later wederom verrast door een geniepige combinatie van Klaas.

En was de dam actief betrokken in het eindspel. Er viel helaas voor Lammert geen eer meer te behalen en zo mocht Klaas tevreden huiswaarts gaan. Ook Levi Duyst boekte zijn eerste overwinning van dit seizoen. Na een gelijk opgaande strijd tegen de altijd moeilijk te bestrijden Loosdrechter René Runhaar strafte Levi een foutieve tempozet van René bekwaam af. Zo werd het geduld van Levi beloond want deze partij duurde ook 4 uur.

Lennart Bolks en Peter de Graaf vochten een verbeten strijd uit. Omdat beiden geen opzichtige fouten maakten kwamen de 2 dammers na 3 uur spelen remise overeen.

Jude Kasangaki deed vrijdag goede zaken door de dit jaar de sterk acterende Alexander van de Mheen te verslaan. De Afrikaanse dammers staan bekend om hun kennis van combinaties en dat mocht Alexander aan den lijve ondervinden .

Alex had over het hoofd gezien dat na zijn afruil Jude 2 kon geven en 3 kon terugslaan. Deze achterstand kwam Van de Mheen niet meer te boven en moest daarom een onnodige nederlaag incasseren.

Wim Muijs hield Cor de Jong, zijn ‘angstgegner’ ook in de 2e onderlinge wedstrijd van dit seizoen op remise. Het werd een spannende wedstrijd tot het eind toe. De strijd barstte pas los in het eindspel. Cor had het centrum en Wim probeerde te omsingelen.

Om klokslag 00.30 uur, na 4,5 uur strijd werd remise overeen gekomen. Cor 3 en een dam en Wim 2 en een dam kon niet meer tot een overmachtseindspel komen en dan loopt het vanzelf naar remise.

Cor is en blijft koploper, temeer omdat PF Koops (voorlopig?) niet in actie komt.