Kasangaki zorgt voor verrassing

In de onderlinge damcompetitie zorgde de Oegandees Jude Kasangaki voor een verrassing door voorzitter Wim Muijs te verslaan. Daar zag het na zo’n dertig zetten totaal niet naar uit. Jude werd in het centrum helemaal overspeeld en zijn stelling stond op instorten. Hij overzag echter alle dreigingen en wilde maar niet de verkeerde zet doen.

Tot overmaat van ramp moest Wim een op dat moment een niet succesvolle’’ Ghestem’’ doorstoot nemen. De enige mogelijkheid om een fatale combinatie te vermijden. Vanaf dat moment was het Jude die voordeel had en dat subliem omzette in winst.

De Afrikaan, al weer enkele jaren lid van de plaatselijke club, is een heuse aanwinst voor de club en is geklommen naar de 4e plek.

Menko van Dijk speelde tegen Lammert Korlaar een foutloze Hollandse opening. Toen Lammert een onbekende aanvallende weg insloeg was het Menko die dat koelbloedig afstrafte door een schijfwinst af te dwingen. Vervolgens speelde Menko kundig de partij uit en waren de punten binnen.

Peter de Graaf gaf zijn overwinning van vorige week een goed vervolg door Levi Duijst te verschalken. Na een gelijk opgaande opening nam Peter was strategische velden in en loerde op een damzet. De eerste mogelijkheid hiertoe was niet winstgevend, dan zou Levi ook naar dam veld kunnen lopen en de winstkansen aanzienlijk kleiner zijn geworden.

Een tien tal zetten later was er wederom een dam zet mogelijk en nu was het volgens de berekeningen van Peter wel winstgevend! Aldus geschiedde en Levi gaf sportief op.

Peter Frans Koops klom door een overwinning op Alexander van de Mheen, mede doordat koploper Cor de Jong niet in actie kwam, op naar de 1e plaats. Koops moest veel geduld hebben want Alexander, de laatste weken goed op dreef, gaf geen krimp en probeerde brutaal naar voren te stomen! Helaas voor hem toverde Peter Frans en fraaie 5 om 5 afruil op het bord, met daarna een stand met een niet meer te voorkomen schijfverlies voor Alexander. Omdat Koops daarna ook nog kon doorlopen naar dam veld was dat voor Alexander het moment om de strijd te staken.