Koploper Peter Frans Koops mist de winst

Peter Frans Koops speelde afgelopen week remise tegen Menko van Dijk. Op zich een resultaat wat de krachtsverhoudingen aardig weergeeft. Maar vrijdag had er meer ingezeten!

Na afloop gaf Menko zelf aan dat Peter Frans een winnende 4 om 6 combinatie had gemist. Wit had in de diagramstand 29-23 moeten spelen om vervolgens met 33-28 nog drie schijven te geven en dan zelf met schijf 36 maar liefst 6 schijven terug te slaan. Dit is allemaal, gelukkig voor Menko, niet gebeurd en uiteindelijk werd het dan toch remise.

Cor de Jong profiteerde door de listig spelende Jude Kasangaki zijn eerste competitienederlaag toe te brengen. Na een Hollandse opening koos Jude voor een randschijf en dat is vaak niet zo verstandig wegens combinatie mogelijkheden voor de ander.

Uiteindelijk wist Cor dit dan ook ten uitvoer te brengen nadat Jude geen goede mogelijkheden meer had. Toen De Jong een schijf offerde voor doorbraak naar dam duurde het dan ook niet lang meer om de volle winst op te eisen. Door deze overwinning staat de Jong weer bovenaan de ranglijst.

Alexander van de Mheen  versloeg good old Lammert Korlaar en staat daardoor keurig op de 5e plaats . Lammert dacht een grote afruil te nemen, maar Alexander had de stand iets beter doorberekend. Door de juiste slagkeuze kwam hij namelijk een schijf voor.

Ook de overgebleven stand was een kansloze missie voor Lammert. Na enkele zetten gaf hij dan ook op .

De meest verrassende uitslag, gezien het wedstrijdverloop , kwam op naam van Lennart Bolks na een spectaculaire partij tegen secretaris Anne Wouda. Na een gelijk opgaande opening trok Anne het initiatief naar zich toe en werd Lennart helemaal overlopen en vastgezet.

Allen zaten eigenlijk op de overgave van Lennart te wachten, maar Bolks had zijn hoop gevestigd op een zetje, tevens de enigst mogelijke zet nog! En  ja hoor het wonder gebeurde uit een feitelijk kansloze stand bood Anne hem de mogelijkheid een winnende combinatie te nemen en gingen geheel onverwacht de punten naar Bolks!

Klaas de Graaf en Levi Duyst speelden beiden een foutloze wedstrijd en na een bijna 4 uur durende strijd werd uiteindelijk remise overeengekomen.

Peter de Graaf  probeerde via een omsingeling René Runhaar te verschalken, en leek op weg om daar voordeel uit te slaan. Toen Peter na de 30e zet foutief aansloot moest hij constateren dat René na zijn volgende zet altijd schijfwinst ging pakken.

De 1 om 2 dreiging was niet meer te voorkomen. Dit verlies kwam Peter niet meer te boven en moest concluderen dat René een hele taaie tegenstander kan zijn.