Wonderlijke remise Klaas de Graaf

Vrijdag avond 4 wedstrijden met verrassend wedstrijdverloop.

Klaas de Graaf mocht aantreden tegen Wim Muijs, en na een wat moeilijke opening kwam Klaas aan de linkerkant vast te staan. In het middenspel had hij lange tijd steeds verplichte zetten. Wim wachtte op het juiste moment om toe te slaan.
Toen Klaas een venijnige meerslag damzet over het hoofd zag leek de strijd gestreden. Wat bleek? Wim bleef na de slag 2 keer op slag staan en tot ieders verrassing kon Klaas door 2x de juiste tempozet te spelen zomaar 2 schijven terugslaan, en dat niet alleen. De stand was ineens weer nagenoeg gelijk, omdat ook Klaas richting damveld ging. Dit buitenkansje liet Klaas zich niet meer ontglippen en ondanks verwoede pogingen kon Wim de winst niet meer binnenhalen en werd remise overeengekomen.

De broer van Klaas, Peter de Graaf, trakteerde tegenstander Alexander van de Mheen op een leuke damzet in het middenspel. De dam kon door Van de Mheen gelijk weer afgepakt worden maar het kostte hem wel een schijf achterstand.

Normaliter is de kans op succes voor degene met schijf achterstand klein. Maar Alexander speelde zich in een 4 om 5 stand toch nog naar een verdienstelijk remise, ja bijna haalde hij de volle winst nog.

Achteraf heeft Peter het eindspel niet goed uitgespeeld, een goede lering voor de toekomst. Het eindspel biedt namelijk ook enorm veel mogelijkheden. Lennart Bolks hield lang stand tegen Menko van Dijk. En in een 8 om 8 stand bood hij zelfs brutaalweg remise aan.
Menko vond dat nog een beetje voorbarig en ging er eens goed voor zitten. De eindspelkennis van Menko is echter wat groter dan die van Lennart, en uiteindelijk ging Bolks toch nog de bietenbrug op.

Koploper Gerhard de Graaf maakte geen fouten door Lammert Korlaar te verslaan. Dat ging zeker niet gemakkelijk want ook nu bood Korlaar goed tegenstand. Maar na ruim drie uur strijd combineerde hij dan toch naar de volle winst.

Naaste belager op de ranglijst, Cor de Jong, kwam niet in actie.